Witamina D pełni w organizmie wiele istotnych funkcji:

  • jest niezbędna do prawidłowego rozwoju i mineralizacji kości oraz zębów
  • zapobiega osteomalacji i osteoporozie zmniejszając ryzyko złamań kości
  • reguluje ilość wapnia w osoczu krwi, co jest istotne dla powstawania sygnałów nerwowych
  • wspomaga układ odpornościowy
  • przeciwdziała chorobom układu krwionośnego i nadciśnieniu
  • jest ważna w zapobieganiu cukrzycy
  • zmniejsza ryzyko rozwoju chorób autoimmunologicznych

i aby mogła je pełnić prawidłowo, musi być dostarczana w odpowiednich dawkach. Jako że w naszej diecie występują stosunkowo niewielkie jej ilości, w ostatnich latach w wielu krajach pojawiły się zalecenia suplementacji tą witaminą zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.


Zalecenia suplementacji witaminą D według wytycznych dla Europy Środkowej:

  • dzieci i młodzież (1 – 18 lat) suplementacja w dawce 600 – 1000 IU na dobę (zależnie od masy ciała)
  • dorośli (> 18 lat) i seniorzy suplementacja w dawce 800 – 2000 IU na dobę (zależnie od masy ciała)
  • kobiety ciężarne i karmiące piersią: suplementacja w dawce 1500 – 2000 IU na dobę


Idealną sytuacją byłoby okresowe monitorowanie stężenia 25(OH)D we krwi, które powinno być wykonywane w celu doboru optymalnej dawki witaminy D i weryfikacji skuteczności jej suplementacji.


Celem suplementacji witaminą D jest uzyskanie i podtrzymanie stężenia 25(OH)D wynoszącego 30 – 50 ng/ml (75 – 125 nmol/l).

Zostaw komentarz